مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد
سرخط خبرها

علت اختلاف ۲ میلیون تومانی قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟

  • کد خبر: ۱۹۲۵۳۳
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
علت اختلاف ۲ میلیون تومانی قیمت مسکن در گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار چیست؟
امروز ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲ بانک مرکزی پس از وقفه‌ای نزدیک به یک سال گزارش تحولات ۷ ماهه ابتدایی امسال در بازار مسکن تهران را منتشر کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این در حالی ست که مرکز آمار ایران تاکنون متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران تا پایان شهریور ماه را اعلام کرده است.

مشکل از جایی شروع می‌شود که مرکز آمار ایران متوسط قیمت مسکن در تهران را حدود ۷۷.۵ میلیون تومان و بانک مرکزی این قیمت را ۷۵.۳ میلیون تومان گزارش کرده اند.

حال سوال اینجاست که این اختلاف قیمت ۲ میلیون تومانی ناشی از چیست؟

سازمان برنامه و بودجه پیش از این علت این اختلاف را تفاوت در شیوه میانگین گیری این دو مرکز دولتی عنوان کرده است.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور مرکز آمار میانگین قیمت حسابی، موزون و شاخص قیمت را محاسبه می‌کند در حالی که بانک مرکزی تنها میانگین حسابی را در نظر می‌گیرد و به نحوه محاسبه میانگین موزون توجهی ندارد. هر یک از این میانگین‌ها کارکرد خاص خود را دارند.

روش میانگین حسابی به متراژ واحد‌های مبادله شده در دوره زمانی مدنظر توجهی نداشته و به همه واحد‌های مسکونی (چه بزرگ و چه کوچک) به یک دید می‌نگرد و وزنی برابر می‌دهد.

اما روش میانگین موزون تفاوت متراژ واحد‌های مورد مبادله را در قیمت ثبت شده در نظر می‌گیرد به‌نحوی که هر واحد متناسب با متراژ در تعیین میانگین قیمت منطقه وزن می‌گیرد. بانک مرکزی به این نحوه محاسبه مهم توجهی نداشته است.

شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی، با استفاده از روش هدانیک (تعدیل کیفی) محاسبه می‌شود و مناسب تعیین دقیق تورم در حوزه آپارتمان‌های مسکونی مورد مبادله در هر دوره است. در این راستا از میانگین‌های نام‌برده نمی‌شود (به علت ناهمگن بودن آپارتمان‌های معامله شده در هر دوره) استفاده کرد، زیرا تغییرات قیمت را به‌درستی نشان نمی‌دهند، اما چون در شاخص قیمت اثرات تغییر کیفیت از منابع اطلاعاتی زدوده شده است، شاخص دقیقی برای محاسبه تورم این حوزه محسوب می‌شود.

بر همین اساس گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت مسکن می‌تواند در بیشتر موارد همه نیاز‌های کاربران مختلف در این حوزه را پوشش دهد.

گفتنی است؛ بانک مرکزی در گزارش خود متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در اولین ماه پاییز را حدود ۷۶ میلیون تومان اعلام کرده که حاکی از افزایش یک درصدی نسبت به ماه قبل از آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->